Przechowywanie opon
Opona jest bardzo ważnym elementem w samochodzie. Od tego, jak jest przechowywana, zależy czy będzie się nadawała do założenia na następny sezon zimowy albo letni. Poza tym istotny jest fakt, czy przechowujemy tylko same opony czy całe koła, czyli opony z felgami. To także ma duży wpływ na późniejszy stan opony.
Najważniejsze jest to, żeby zaznaczyć opony, aby przy ponownym założeniu były na tym samym miejscu.
Jak przechowywać całe koła?
Koło czyli opona z felgą – należy układać jedną na drugiej. Albo powiesić na specjalnym wieszaku, do tego przeznaczonym.
Uwaga! Nie wolno stawiać kół pionowo! Dlatego, że ciężar felgi spowoduje odkształcenie opony już na stałe. Wtedy koło nie będzie się nadawało do ponownego założenia i eksploatacji.
Jak przechowywać same opony?
Zacznijmy od tego jak przechowywać opony. Opony, czyli same gumy bez felg, należy przechowywać na stojąco. Co pewien czas wskazane jest obracanie opony o 90 stopni.
Obracanie opony nie jest konieczne przy oponach radialnych.
Opon nie wolno wieszać na hakach! Można je układać jedna na drugiej, ale maksymalna ilość to 10 sztuk.
Opony powinno się przechowywać w suchym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu.
Warto sprawdzać rok produkcji opon, aby wymienić je na nowe w odpowiednim terminie.
Co robić, aby opony służyły na dłuższy czas?
• Należy dbać o odpowiednie, czyli prawidłowe ciśnienie w oponach
• Nie należy zbyt gwałtownie ruszać i hamować pojazdem
• Nie należy pokonywać zakrętów z dużą prędkością, ponieważ nadmierna prędkość na zakrętach powoduje brak przyczepności do podłoża
• Należy ostrożnie, powoli najeżdżać na krawężniki
• Nie należy samochodu przeładowywać tzn. nie należy przewozić zbyt ciężkich przedmiotów
Opony muszą być o takiej samej rzeźbie bieżnika (wzór na oponie) na kołach jednej osi. Opony nie mogą mieć widocznych pęknięć. Koła nie mogą wystawać poza linie błotnika.
Oponowe rady motoryzacyjne, skuteczne przechowywanie opon
• Jeśli ktoś jeździ dużo i na dalekie trasy to lepiej kupić opony droższe. Są bardziej trwałe niż te tańsze. Tym samym dbamy o nasze bezpieczeństwo.
• Do samochodu należy stosować opony, które zaleca producent auta.
• Należy montować te same opony na jednej osi.
• Kupując dwie nowe opony, należy je założyć na tylną oś napędzaną oś.
• Opony należy przechowywać pionowo. Koła, opona plus felga, należy przechowywać poziomo.
Słuszna uwaga odnośnie oznaczania opon przed zmianą. Ma to szczególnie znaczenie przy zimowych oponach kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika, z czego nie wszyscy mają świadomość. Często, aby uniknąć przed sezonem kolejek przekładają na własną rękę (całe koła) nie zwracając uwagi na oznaczenia. Złe zamontowanie to mniejsza zdolność odprowadzania wody itd.
Zastosowanie się do wskazówek, o których piszesz pozwoli przedłużyć lata świetności opon.
Lepsze opony na tył… Miłej wizyty w rowie na zewnętrznej stronie zakrętu 😛
W sumie racja, powinno być na napędzaną oś 🙂