Jak wymienić koło w samochodzie?

Czasem trzeba wymienić koło, lub nawet więcej kół. Najczęściej „przyjemność” wymiany koła spada na nas, kiedy złapiemy gumę potocznie kapcia. W takim przypadku mamy trzy sposoby radzenia sobie w takiej sytuacji:

  • Pierwszy sposóbdziała jeżeli jesteśmy kobietą! Wychodzimy z samochodu i machamy w celu zatrzymania jakiegoś miłego pana, który udzieli nam pomocy (czyt. zrobi to za nas). Sprawdza się też, jeżeli „na wyposażeniu samochodu” mamy faceta, nie musimy się w ogóle martwić o detal typu wymiana koła.
  • Drugi sposób – w zależności od posiadanego pakietu ubezpieczeniowego wyjmujemy telefon, wyciskamy „szczęśliwy numerek” i wzywamy pomoc drogową. Ktoś się zjawi i wymieni koło.
  • Trzeci sposób – najtrudniejszy dla kobiet, ale oczywisty dla mężczyzn. Ponoć to sposób dający najwięcej satysfakcji, ale pomimo wielu prób, nie potwierdzam tego. Aby wymienić koło, trzeba zakasać rękawy i zabrać się do dzieła.

Jeżeli nie wiecie jak wymienić koło w samochodzie, to ten krótki poradnik powinien wam pomóc. Zdjęcia zostały zrobione przy okazji wymiany kół na zimowe. Pamiętajcie, że wymiana koła w przypadku defektu jest analogiczna sama, jak wymiana czterech kół.

Jak wymienić koło w samochodzie – poradnik

1. Należy wrzucić pierwszy bieg, ewentualnie wsteczny i zaciągnąć ręczny. Koło zapasowe i narzędzia urzędują najczęściej w bagażniku.

2. Należy poluzować śruby w kole, które chcemy wymienić. Do tego celu najlepiej użyć klucza do kół ( zazwyczaj ma kształt litery L).

3. Korzystając z podnośnika podnosimy tę “ćwiartkę” auta, w której chcemy wymienić koło. Uwaga! W wielu samochodach są podnośniki, które pasują tylko do jednego modelu auta. Jeśli użyjemy podnośnika z innego auta może się to skończyć wgnieceniem jakichś ładnych części samochodu. To może być bardzo traumatyczne.

Oryginalny podnośnik warto podstawiać pod samochód tylko w punktach, które dostosował do tego celu producent. Najczęściej są to wzmocnione fragmenty progów. Mogą być to miejsca oznaczone strzałkami lub wgłębieniami, albo ukryte pod plastikowymi zaślepkami. Trzeba się zorientować, bo w przeciwnym wypadku – patrz wyżej.

4. Kolejny etap to odkręcenie śrub. Najpierw należy poluzować śruby. Podnieść auto na podnośniku samochodowym. Następnie całkowicie odkręcić śruby i ściągnąć koło. Teraz pora na wymianę koła. Najlepiej wymienić zepsute koło na dobre zapasowe. Ale nie ma przymusu. Następnie należy delikatnie dokręcić śruby (na krzyż, jeżeli jako pierwszą dokręcamy śrubę, która jest na godzinie 12, to jako drugą dokręcamy śrubę na godzinie 6, analogicznie 9-3, 11-5). Po dokręceniu śrub należy opuścić samochód.

5. Teraz pora na dociąganie śrub. Dociągając mocno śruby mamy pewność, że nie zgubimy koła podczas jazdy. Warto też pochować narzędzia oraz zepsute koło do bagażnika, to może się w przyszłości przydać.

Ważna uwaga! Nie zawsze na wyposażeniu samochodu jest pełne koło zapasowe. W nowszych samochodach w wyposażeniu jest koło dojazdowe albo zestaw naprawczy.

To wszystko. Koło zmienione. Kiedy chcemy wymienić wszystkie koła, to trzeba te czynności powtarzać do momentu, aż wszystkie koła będą wymienione. W osobówkach najczęściej kończymy po wymianie czwartego koła.

Jako bonus – zdjęcie zimowej jarzębiny. Zrobione kiedyś po wymianie kół na zimowe 🙂

4 odpowiedzi na “Jak wymienić koło w samochodzie?

  • Październik 16, 2009 at 8:15 pm
    Permalink

    Pierwsze 2 zdjęcia pokazują, że w gumie letniej miałaś za mało powietrza 😀 Pamietaj, żeby regularnie sprawdzać, w razie potrzeby kichać w oponki i nie jeździć ze zbyt niskiem ciśnieniem.

    pzdr

  • Październik 16, 2009 at 8:17 pm
    Permalink

    *niskim ciśnieniem oczywiście

  • Czerwiec 1, 2010 at 5:44 pm
    Permalink

    Ważne jest właśnie, żeby poluzować śruby póki jeszcze nie podniosło się auta do góry, bo zapominając o tym i siłując się ze śrubami kiedy auto jest w powietrzu możemy je niebezpiecznie rozbujać co grozi spadnięciem wozu z podnośnika. Zanim założymy nowe koło, stare można z przezorności tymczasowo wsunąć je pod auto (tylko nie pod płytę podłogi lecz pod miejsce strukturalne) – gdyby coś poszło nie tak wóz zatrzyma się na tymże kole. Polecam także wozić w bagażniku parę lateksowych rękawiczek – brudne i usmarowane smarem dłonie to nic fajnego, gdy stoimy w głuszy a w zasięgu wzroku nie ma stacji benzynowej. 😉

  • Lipiec 10, 2017 at 11:10 am
    Permalink

    Przyda się ja jeszcze nigdy nie wymieniałam koła w samochodzie a taka wiedza jednak jak się jedzie gdzieś w trasę to się przydaje żeby nie ugrzęznąć gdzieś na autostradzie bo jeszcze nas odholuje laweta i zapłacimy kupę pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *