Czy wiesz, czym kończy się jazda na rezerwie?

Jedziesz na rezerwie? A zastanawiałeś się, jakie konsekwencje może mieć jazda na pustym baku? Oprócz tej najbardziej oczywistej, czyli przymusowego postoju w najmniej oczekiwanym miejscu?

Kiedy odwlekasz zatankowanie auta, zapala się kontrolka rezerwy a ty nadal jeździsz? Znasz to? Gdy z duszą na ramieniu dojeżdżasz w końcu na stację paliw i oddychasz z ulgą, że się udało? Wielu kierowców, nawet doświadczonych, to zna, wielu dojechać na stację się nie udało. Całkowite wyczerpanie paliwa w baku jest nie tylko mało komfortową sytuacją, ale może też spowodować uszkodzenia silnika.

O kontrolce rezerwy paliwa mówi się różnie. Wielu kierowców twierdzi, że po zapaleniu się kontrolki śmiało można przejechać jeszcze 50 km a nawet 100 km. Prawda jednak leży po środku. Na rezerwie owszem, można bez stresu przejechać 50 km. Nie musisz ani zwalniać, ani zmieniać stylu jazdy. 100 km to z kolei bezpieczna granica dla każdego auta, pod warunkiem, że nie korzystasz z pełnej mocy silnika, nie przyspieszasz gwałtownie i nie jedziesz wybitnie prędko, słowem, 100 km przejedziesz przy ekonomicznej jeździe.

Kiedy zapali się kontrolka rezerwy paliwa

Kiedy zapala się kontrolka rezerwy paliwa, poszukaj najbliższej stacji paliw, nie jeździj tak długo, aż wskazówka oprze się o wartość zero, lub gdy wszystkie kreski cyfrowego wskaźnika zgasną. Nigdy też nie ryzykuj jazdy na rezerwie w okolicy, której nie znasz, w której trudno ci będzie znaleźć najbliższą stację kontroli pojazdów. Poszukując najbliższej stacji, skorzystaj z możliwości, jakie daje ci współczesny smartfon, poszukując w mapach Google hasła stacja paliw, a po wyznaczeniu opcji “wyznacz trasę” poznasz dystans, jaki masz do pokonania. Upewnij się również, czy stacja paliw w tym miejscu faktycznie istnieje, ponieważ starsze systemy nawigacji mogą mieć przestarzałe informacje dotyczące infrastruktury drogowej i tym samym informacja może być nieaktualna.

Kiedy nie masz paliwa na dojazd do najbliższej stacji?

Kiedy nie masz paliwa, aby dojechać do najbliższej stacji, jedź po prostu w konkretnym kierunku. Jedź z prędkością oszczędną, maksymalnie dbając o zużycie paliwa. Pilnuj, aby obrotu silnika nie spadały za nisko, najbardziej ekonomicznym przedziałem obrotów dla współczesnych aut jest przedział między 1300 a 1500 obrotów na minutę. Na szczęście, w Polsce sieć punktów tankowania jest na tyle rozbudowana, że prawdopodobnie znajdziesz stację, zanim zupełnie zabraknie ci paliwa. Pilnuj przebiegu, a jeśli przejechałeś na rezerwie więcej niż 100 km, zatrzymaj auto, i resztę odległości przejdź pieszo. Nie ryzykuj, że staniesz w nieodpowiednim miejscu. Jeśli zaś dysponujesz odpowiednim ubezpieczeniem, możesz z niego skorzystać i wezwać pomoc drogową, która dowiezie ci paliwo na miejsce. Z tej opcji skorzystaj na autostradzie, gdzie stacje paliw spotyka się rzadziej.

dolewanie paliwa na poboczu

Rezerwa paliwa na autostradzie

Jeśli jednak rezerwa paliwa zapali się na autostradzie, szukaj najbliższego zjazdu. Zamiast powoli jechać autostradą, ryzykując, że unieruchomiony samochód trzeba będzie odholować na najbliższą stację, a do tego stwarzając zagrożenie powolna jazdą, zdecyduj się na wykorzystanie najbliższego zjazdu, przy którym możesz znaleźć stację paliw.

Wlewanie paliwa z kanistra

Wiele aut ma dziś tak skonstruowany wlew, że nie bardzo można wlać paliwo prosto z kanistra, Dlatego na stacji kup wężyk ze sztywną końcówką, która odblokuje zabezpieczenie. Być może w aucie masz lejek lub przejściówkę do awaryjnego nalewania paliwa. Do tego, aby auto pojechało dalej i o własnych siłach trafiło na stacje paliw, wystarczy 5 litrów paliwa, co oznacza, że wystarczy niewielki kanister podręczny.

Zagrożenia związane z brakiem paliwa

Przede wszystkim pamiętaj, że systemy papieru paliwa nie są dokładne, to tylko elektronika, która liczy średnie zużycie. Dlatego też wskazania czujnika mogą nieco mijać się ze stanem faktycznym. Pamiętaj, że jeśli skończy się paliwo, to największe zanieczyszczenia ze zbiornika trafią do układu zasilania, co może spowodować zabrudzenie filtrów, pompy paliwa i wtryskiwaczy. Są to delikatne i drogie podzespoły, nie lubią takich sytuacji. Brak paliwa może też spowodować, że układ paliwa się zapowietrzy. Młodsze konstrukcje odpowietrzą się same, starsze należy odpowietrzyć za pomocą pompki umieszczonej pod maską. Niekiedy trzeba uruchomić silnik wykorzystując samostart, wtryskujące go do kanału dolotowego, a uruchomiony silnik sam pociągnie paliwo ze zbiornika.

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Drogowi Pomocnicy z Warszawy zajmująca się całodobową pomocą drogową.

One thought on “Czy wiesz, czym kończy się jazda na rezerwie?

  • Ostatnio chyba są modne takie artykuły, bo też gdzieś indziej czytałem o tym, że woda sie skrapla i to jest nie halo – może dlatego że zima idzie to seria poradników jak dbać przez zimę o samochód

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *