Reklamacja wadliwych części zamiennych

Zakup wadliwej części do samochodu wiąże się z dodatkowymi kosztami, związanymi z dodatkową naprawą awarii. Jak to jest, gdy sprzedawcą części jest warsztat? Czy warto dochodzić swoich praw?

Części zamienne, tak samo jak każdy innym produkt, mogą być wadliwe. W takiej sytuacji możesz skorzystać ze swoich praw, i żądać zwrotu zakupionej części. Zwrotom podlegają również części zakupione przez internet. Ważne też, aby wybierać warsztaty z OC. Ubezpieczenie może okazać się niezbędne w przypadku, gdy w warsztacie wybuchnie pożar, auto zostanie skradzione lub mechanik popełniłby błąd. Wówczas łatwiej uzyskać odszkodowanie za pojazd.

Różnica między gwarancją a rękojmią

W handlu spotyka się pojęcie gwarancji oraz rękojmi. Rękojmię stosuje się w przypadku części samochodowych najczęściej. Jej zakres jest szerszy niż niż gwarancji, dlatego trudno spotkać w obrocie częściami mechanicznymi coś takiego jak gwarancja na części. W myśl zasad rękojmi, określonych przez ustawodawcę, producent jest odpowiedzialny za towar przez dwa lata od sprzedaży osobom prywatnym oraz przez okres roku firmom. Jeżeli sprzedawcą części jest warsztat, to on bierze na siebie odpowiedzialność na dwa lata względem osoby fizycznej lub roku, jeśli zlecają usługę naprawy pojazdu firma. Jako konsumenci jednak nie jesteśmy do końca świadomi praw przysługujących nam z tego tytułu.

Trudne dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi

To trudne, zwłaszcza w przypadku dochodzenia swoich praw z tytułu rękojmi na elektronikę czy elementy eksploatacyjne, takie jak hamulce, amortyzatory, sprzęgło czy opony. W razie awarii warto dogadać się z warsztatem, aby mechanicy wymienili element drugi raz, bez płacenia za robociznę, sprzedając kolejną część po cenie zakupu. Dzięki temu obie strony ponoszą mniejsze koszty. Dogadać się jest zdecydowanie prościej i szybciej, niż czekać na rozstrzygnięcie arbitrażu konsumenckiego, zwłaszcza, że sprzedawca również zaciekle będzie bronił swoich interesów.

Zwroty internetowe

Teoretycznie rzecz biorąc, kupując przez internet, masz możliwość zwrotu w ciągu 14 dni w przypadku nietrafionego zakupu. Praktycznie jednak wyegzekwowanie swoich praw może być niewykonalne. Wybierając internetową aukcję, szukaj jednoznacznej pisemnej deklaracji sprzedającego, dotyczącej przyjmowania zwrotów, niezależnie od tego, czy kupujesz część zamienną do auta, czy sukienkę dla narzeczonej. Wyobraź sobie, że przez pomyłkę kupujesz część, która nijak nie nadaje się do twojego auta…

Gwarancja warsztatu na wykonaną naprawę

Najważniejsza jest więc gwarancja warsztatu na wykonaną naprawę. Dlatego też warto z mechanikiem skonsultować zakup części, zostawiając w jego rękach zakupy w hurtowni. Mechanik doradzi zakup części sprawdzonego przez siebie producenta, trwałą na miarę swojej ceny, a równocześnie udziela gwarancji na wykonaną usługę, co pozwoli ci na zmniejszenie kosztów ponownej naprawy. Należy tylko pamiętać, aby korzystać z usług rzetelnych i profesjonalnych zakładów mechaniki pojazdowej, nie oczekując, że wykonana pokątnie w prywatnym garażu naprawa będzie również objęta gwarancją wykonującego pracę.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę PHU Sebik z Chojnic zajmującą się wynajmem, sprzedażą i serwisem lawet oraz przyczep.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *