Koło pasowe jako łącznik silnika z innymi podzespołami

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że większość podzespołów samochodowych jest ze sobą w jakiś sposób połączona. Niewątpliwie najważniejszą częścią pojazdu jest silnik, który współpracuje z licznymi układami. Bez niego niemożliwa byłaby praca alternatora ładującego akumulator, układu kierowniczego, odpowiadającego za kontrolę toru jazdy, czy też klimatyzacji, gwarantującej komfort w czasie podróży. Wsparcie ze strony silnika dla wymienionych układów nie byłoby możliwe, gdyby nie koło pasowe.

Czym jest koło pasowe?

Elementem bezpośrednio połączonym z silnikiem, a jednocześnie odpowiedzialnym za działanie innych podzespołów, jest wał korbowy. Dzięki jego pracy energia zostaje przekazana m.in. do alternatora. Jednak, aby to rzeczywiście mogło się wydarzyć, potrzebny jest element, który przekaże tę energię. Tutaj do gry wchodzi pasek wielorowkowy. Pasek ten umiejscowiony jest na kole pasowym, umożliwiającym jego płynny ruch. Wspomniane koło pasowe to element metalowy, czasami wyposażony w dodatkowe elementy wykonane z gumy. Ich zadaniem jest tłumienie drgań. Niemniej jednak w nowszych samochodach, wyposażonych w mocniejsze jednostki napędowe, drgania są zbyt duże, aby guma mogła sobie z nimi poradzić. Dlatego też obecnie koła pasowe współpracują z dołączonym tłumikiem drgań. Jak wyglądają i czym cechują się nowoczesne koła pasowe, sprawdzić można pod adresem – https://www.ucando.pl/k/kola-pasowe/U1408.

Kontrola i wymiana koła pasowego

Jak każdy element w samochodzie, również koło pasowe z czasem ulega zużyciu. Poza tym, może ono po prostu ulec awarii. Co prawda rzadko dochodzi do uszkodzenia mechanicznego tej części samochodowej, jednak przynajmniej w teorii, jest to możliwe. Sytuacja taka może mieć miejsce na przykład wskutek zerwania paska wielorowkowego, czego konsekwencją są liczne zderzenia poszczególnych podzespołów.

Zasadniczo koło pasowe powinno sprawować się bez zarzutu nawet przez 120 tysięcy kilometrów. W rzeczywistości jednak niesprawność tego elementu pojawia się wcześniej. Fachowcy zalecają, aby element ten poddawać kontroli co około 60 tysięcy kilometrów. Niewątpliwie pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek na drodze, dzięki wystarczająco wczesnemu dostrzeżeniu ewentualnego uszkodzenia. Jeżeli koło pasowe jest w jakikolwiek uszkodzone, zaleca się jego wymianę. Bardzo rzadko specjaliści decydują się na regenerację tego podzespołu. Przeważnie koło wymienia się razem z paskiem rowkowym. W celu zakupu nowego koła pasowego warto zapoznać się z ofertą sklepu internetowego Ucando.pl. Asortyment sprzedawcy jest bardzo bogaty, a produkty, które się w nim znajdują, to części samochodowe od sprawdzonych producentów.

Objawy niesprawności koła pasowego

Czasami nie jest konieczny przegląd, aby dostrzec, że koło pasowe nie działa prawidłowo. Najczęściej daje ono znać o swojej niesprawności poprzez nieprawidłowe działanie innych podzespołów. Problemy z alternatorem czy też z układem kierowniczym, mogą oznaczać, że pasek wielorowkowy zsuwa się z koła. Ponadto, jeśli koło nie działa tak jak należy, wyraźnie wzrasta odczuwalność drgań w czasie jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *